Forrige helg var jeg på tur til Tyskland med de ansatte på skolen jeg jobber på, Ulsrud vgs. Vi var hele 70 stykker som lørdag morgen satte oss på flyet til Berlin, og som fikk en to timers sightseeingtur på lørdag formiddag. Senere den dagen reiste vi alle ut og spiste middag sammen på en middels fasjonabel restaurant.

Jeg fant fort ut at Berlin er ganske amerikanisert. Bra! Overalt så jeg amerikanske produkter og kjeder, og best av alt: Dunkin’ Donuts! Før restaurantbesøket på lørdagen spiste jeg selvsagt to nydelige donuts, én med bringebær og én med banan. Sydénskt deilig!

På vei til restauranten hadde jeg også en annen opplevelse. Sammen med to av mine kolleger satt jeg på T-banen og fikk observere tysk fotballentusiasme på nært hold. Det var en skummel opplevelse. Det var cirka ti ungdommer, både gutter og jenter, som hadde vært på fotballkamp med Herta Berlin. De var i godt humør, siden laget deres hadde vunnet. De sang ulike kampsanger og hylte diverse kamprop.

I motsetninger til norske berusede fotballfans som prøver å dra i gang stemning på T-banen, var disse tyskerne 100% samstemmige i sin seiersrus. En person dro i gang et rop/en sang, og kun nanosekunder senere var alle de andre revet med. Jeg hadde blitt meget beroliget hvis bare én av dem hadde unnlatt å følge mobben. Unnlatt å følge en leder. Dengang ei.

På søndagen reiste vi på Pergamonmuséet, og det var en flott opplevelse. Her var det utstillinger fra antikken og oltiden, deriblant en meget kul utstilling fra Babylon. Det beste var selvsagt at jeg og min kjære kollega Martin Minken tok turen sammen. Etterpå gikk vi på en italiensk restaurant og spiste frokost/middag. På kvelden var vi på en spansk restaurant, og deretter på en slags irsk kafé.

Ishtarporten i Babylon

På mandagen spiste jeg frokost på en kafé ved navn The Sopranos med noen av mine kvinnelige kolleger. Etterpå gikk vi på en shoppingtur, og jeg fikk også hevet innpå flere donuts. På kvelden gikk vi på italiensk restaurant, hvor jeg spiste biff og drakk Coca-Cola. Noe må her bemerkes angående cola på restaurantene jeg besøkte i Berlin. Der jeg fikk små flasker (0,2 l), smakte det selvsagt bra. Men der de ikke kom med små flasker, fylte de glassene med cola fra 2-liters flasker. Og det smakte syden bad! Flatt som Danmark og smakløst som Pink Flamingos.

På tirsdag reiste vi på Neue Nationalgallerie, hvor det var en del malerier jeg satte pris på. Men flest som jeg ikke satte pris på.

En ting som slo meg i Berlin, var selvsagt hvor firkantede og regelbundne tyskerne er. Under alle mine besøk på Dunkin’ Donuts prøvde jeg å få en bagel med skinke og ost, men dette var umulig. Det var nemlig ikke en meny. Det var én meny med skinke og smøreost, og én med ost og tomat. Jeg var selvsagt mer enn villig til å betale for å få en bagel med skinke og ost, men det nektet de å gi meg. Regler er jo til for å følges. Syden bad!

Ich bin ein Springfielder

Real cities are built on small islands.